@media (min-width: 1200px) { .navbar-expand-xl .navbar-nav { margin-right: 2rem; } }

groep 2-3

Welkom op de site van groep 2-3

In groep 2-3 zijn Kim de Jong en Marieke Louter de leerkrachten. Kim staat op maandag, dinsdag en om de week op woensdag voor de groep. Marieke draait de groep om de week op woensdag, donderdag en vrijdag. In groep 2 (9) en in groep groep 3 (8) zitten in totaal 17 kinderen.

De groepsouders zijn Ilona Breukhoven en Annemarie Hulsen.

U kunt de groep volgen in Parro.

e-mailadressen:

Kim: k.dejong@cadansprimair.nl

Marieke: m.vandenelzen@cadansprimair.nl

 

De dagelijkse gang van zaken
De start van de dag

Vanaf 08:15 uur mogen de kinderen binnenkomen. Op de tafels liggen boekjes klaar voor groep 2, groep 3 pakt iets uit hun laatje. Om 8:30 uur starten we samen in de kring. Op de weekwijzer kijken we welke dag het is, wat voor weer het is en wie de hulpjes-van-de-dag zijn. Aan de hand van de dagritmekaarten op het planbord zien de leerlingen het dagprogramma.

Allergie

In onze groep zit een leerling met een ernstige pinda allergie. Wij vragen u om de informatie vanuit school goed te bekijken. Het is belangrijk dat u bij het samenstellen van de lunchtrommel van uw kind(eren) ervoor zorgt dat er geen voedingsmiddelen zitten waarin pinda's zijn verwerkt. Dank u wel voor uw begrip en medewerking.

Instructies

Iedere dag krijgen de kinderen verschillende instructies op het gebied van rekenen, spelling en lezen. Tijdens de instructie is er veel aandacht voor het individuele kind. Kinderen met minder behoefte aan instructie kunnen zelfstandig verder werken, kinderen met veel behoefte aan instructie zitten aan de instructietafel en krijgen daar extra uitleg over de leerstof.

Jeelo hoekenwerk

In groep 2-3 werken we vaak in de middag rondom Jeelo. De projecten van Jeelo zijn schoolbreed. Alle groepen werken aan hetzelfde project. Het doel is het uitbreiden van de belevingswereld van de kinderen. Een Jeelo project duurt ongeveer 6 weken. Het is in de groep terug te zien in de themahoek, maar ook aan het woord van de dag, het woordweb en de knutselwerkjes. De kinderen worden uitgedaagd tot ontdekken, verwondering en het eigen maken van vaardigheden en begrippen. We zetten dan het hoekenwerk in. De kinderen werken aan één thema van Jeelo. Dit kunnen bouw-, speel-, ontdek-, knutsel-, teken-, taal- en reken activiteiten zijn.

Voorbereidend taal- en leesonderwijs

De taalontwikkeling neemt bij kleuters een belangrijke plaats in. Bijna alle informatie wordt gegeven en ontvangen door het gesproken woord. Het is belangrijk dat je gevoelens en bedoelingen aan elkaar duidelijk kunt maken en dat je leert omgaan met taal. Bij kleuters gaat het dan voornamelijk om luisteren en spreken. Voor een doorlopende leerlijn is het belangrijk dat alle inhoudelijke taalaspecten evenwichtig aan bod komen, u kunt daarbij denken aan taalspelletjes (rijmen, luisterspelletjes), platen bekijken en erover vertellen, over je eigen gebeurtenissen vertellen en luisteren naar verhalen. Dit alles is geïntegreerd in Jeelo en wordt dagelijks aan de kinderen aangeboden. De computer wordt als hulpmiddel gebruikt bij taal- en rekenspelletjes. Daarnaast werken wij met een lettermuur waar om de veertien dagen een nieuwe letter wordt aangeboden. Deze letters zijn klankzuiver. De Letterdief helpt bij het aanbieden van een nieuwe letter.

Voorbereidend rekenonderwijs

In groep 1-2 zijn het stimuleren van de ontwikkeling van getalbegrip, het leren tellen en vooral rekenbegrippen belangrijk. Daarnaast werken wij met de cijfermuur waarmee we om de veertien dagen een nieuw cijfer aanbieden. De rekenspelletjes en activiteiten die we aanbieden komen uit Jeelo en Met Sprongen Vooruit. Ook is er een doorlopende leerlijn van alle inhoudelijke rekenaspecten die evenwichtig aan bod komen, u kunt daarbij denken aan tellen en getalbegrip, meten, wegen, en vergelijken, tijdsbeleving en ruimtelijke oriëntatie. De spelletjes, liedjes, versjes en verhalen worden door de dag heen aangeboden en herhaald.

Lichamelijke ontwikkeling

De gymlessen bestaan afwisselend uit spel, materiaal- en vrije lessen. Bij spel en materiaallessen leren de kinderen om te gaan met hun lichaam en hoe ze de verschillende materialen horen te gebruiken. De kinderen worden uitgedaagd om samen te spelen. De kinderen hebben geen gymkleding nodig, maar wel gymschoenen. Deze schoenen blijven op school. De kinderen gymmen op woensdagochtend in de gymzaal.

Daarnaast krijgen de kinderen volop ruimte om te bewegen; wat o zo belangrijk is. Dit doen we door buiten te spelen en dans en beweegspelletjes (in de klas en/of speelzaal) te doen. Hiermee ontwikkelen de kinderen zowel hun grove motoriek (hinkelen, huppelen, evenwicht bewaren) als hun fijne motoriek (kralen rijgen – iets vastpakken – potloodgreep) en hun oog-hand coördinatie ( schaar hanteren, puzzelstukjes neerleggen, strijkkralen, schrijfpatronen maken met bv zand – klei – scheerschuim en de ontwikkeling op het schrijfonderwijs ).

Muziek, drama en dans

In de klas en in de speelzaal maken we dagelijks muziek. We leren liedjes en dansjes, spelen op muziekinstrumenten en doen allerlei bewegingen op muziek. Muziek is leuk en heeft een positieve invloed op de sociale vaardigheden, de taalontwikkeling, het concentratievermogen en de zelfstandigheid van leerlingen. In Jeelo worden in een aantal projecten al bijpassende liedjes aangeboden. We halen ook inspiratie voor de muzieklessen uit de methode 123zing.

Pauze

De kinderen hebben 15 minuten pauze, van 10:15 uur tot 10:30 uur. Ze spelen dan buiten op de speelplaats voor de school. Net voor deze pauze, om 10:00 uur eten/drinken ze hun ‘tussendoortje’.

Speel-werktijd met ontwikkelingsmaterialen

De kinderen werken tijdens de speel-werktijd met een planbord. Het planbord hangt op een duidelijke plek in de groep. Op het planbord kunnen de kinderen zien welk werkje ze gaan doen. De werkjes bestaan uit: bouwhoek, themahoek, lees/schrijf hoek, computer, i-pads, materialen op reken- en taalgebied, constructiewerkjes en werkje van de week. Het knippen, plakken, tekenen en schilderen komt hierbij ook aan bod. De kinderen hebben een kaartje met hun foto dat bij een werkje op het Takenbord hangt. De leerkracht plant in de ochtend de werkjes en ’s middags mogen de kinderen zelf kiezen. Er wordt hen een zo gevarieerd mogelijk aanbod van werkjes aangeboden. De kinderen werken op hun eigen niveau en tempo.

Methodes

We gebruiken de volgende methodes:

Rekenen: Wereld in getallen (WIG) Wereld in Getallen 5.

Een nieuwe methode gebaseerd op de laatste didactische inzichten.

Drie didactische modellen, het hoofdfasenmodel, het drieslagmodel en het handelingsmodel, zorgen ervoor dat, samen met de observaties van de leerkracht, we snel en scherp zicht krijgen op de onderwijsbehoeften van de kinderen.

De nieuwe De wereld in getallen is een ‘hybride’ methode. Dit betekent dat deze methode papieren en digitale leermiddelen combineert. De papieren variant van de nieuwe De wereld in getallen biedt het basislesmateriaal op papier aan met een aanvulling van digitale leermiddelen, zoals een digibordtool en oefensoftware. De kinderen werken met leerwerkboeken en er zijn er veel optionele papieren materialen met extra oefenstof.

Belangrijk bij het rekenonderwijs in groep 3, is het werken mét een context. In groep 3 zal niet snel een kale som aangeboden worden. Kinderen zijn constant in de weer met de context van de som en hoe een som een relatie heeft met dagelijkse bezigheden. Het werken in thema’s biedt hiervoor een goede basis. Zo rekenen we nog veel in de kring met voorwerpen zoals dwergen, pittenzakjes, knikkers, blokken e.d. Kinderen zijn hierbij veelal handelend bezig. We zetten het computerprogramma van WIG en de spelletjes van Met Sprongen Vooruit ook veelvuldig in. Dit zijn spelletjes waarin de kinderen werken aan:  getalherkenning/ splitsen/ automatiseren t/m 10. 

Voor groep 3 zijn de leerdoelen: WIG5_3_KINDDOELEN_BLOK1-9

List groep 3

We werken met List in groep 3 met LIST. LIST staat voor Lees Interventie-project voor Scholen met een Totaalaanpak. Het is geen leesmethode die je zo kan aanschaffen, maar een leesmethodiek waarmee je aan de hand van leesboeken kinderen leert lezen. Bij het aanvankelijk lezen in groep 3 gebruiken we de methode Veilig leren lezen als bron. De lettervolgorde van de methode blijft van belang en de leesboekjes die bij de aanvankelijk leesmethode horen gebruiken we als leesmateriaal. Centraal staat het leesplezier, een passend aanbod bij het niveau van het kind en creatief schrijven. Na de instructie van de nieuwe letter oefenen de leerlingen onder begeleiding van de leerkracht met het lezen en schrijven van woorden met de nieuwe letter. Daarna leest de leerkracht teksten met de nieuwe letter voor en daarna lezen de leerlingen in koor dezelfde tekst. Tot slot lezen de leerlingen in tweetallen de geoefende tekst. Tijdens een lesdag leest de leerkracht 10 minuten per dag voor en lezen de leerlingen daarnaast ook zelfstandig in boekjes. De leerkracht houdt regelmatig een boekenbabbel. Daarnaast wordt er elke dag tijd besteed aan creatief schrijven. 

We koppelen de letters aan woorden die bij ons Jeelo thema passen om zo de betrokkenheid te vergroten.

Helpen met lezen:

Groep 3 is het jaar waarin uw kind leert lezen. Een belangrijke ontwikkeling waar uw kind zijn/ haar hele leven vol op gebruik van zal maken! Heel belangrijk dat hier niet alleen op school, maar ook thuis aan gewerkt wordt. Lees dagelijks 15 minuten samen. De kinderen mogen boeken van de schoolbieb mee naar huis nemen.

Spelling: methode STAAL

Groep 3

Vanaf januari beginnen we in groep 3 met Staal spelling. Staal spelling voor groep 3 sluit aan bij de didactiek van José Schraven. De spellinglijn voor groep 3 is op dezelfde manier opgebouwd als in groep 4 t/m 8. Dat wil zeggen: een vast ritme, goed voordoen, elke les herhalen en iedere dag een kort dictee. Dit geeft rust, houvast en structuur.

Schrijven: De Schrijfvriend 

Groep 3

Naast de schrijflessen wordt er ook gelet op het toepassen van de aangeleerde schrijfletters bij de andere vakken. Schrijven is tenslotte vakoverstijgend. De voorwaarde om leesbaar te leren schrijven is dat alle letters goed geautomatiseerd worden. Daarom is het belangrijk dat er continu structuur, herhaling en duidelijke instructie wordt gegeven om de letters juist aan te leren. Het aanbieden van een letter gebeurt in combinatie met de schrijfletter. Bewust wordt ervoor gekozen niet de blokletter aan te leren, maar gelijk de schrijfletter. Dit omdat de kinderen in groep 2 zichzelf vaak een bepaalde schrijfwijze van deze blokletter hebben aangeleerd. Deze is geautomatiseerd en kan lastig omgezet worden in een andere schrijfwijze. Aangezien een schrijfletter vaak een geheel andere letter is (met vaste schrijfwijze), wordt deze aangeleerd. In eerste instantie wordt er nog niet van de kinderen verwacht dat zij deze letter al precies tussen de lijnen kunnen schrijven, de letter wordt in het groot geoefend. Zo weten zij wel hoe de schrijfletter er uit ziet en worden de kinderen uitgedaagd deze schrijfletter in te zetten. Naast het werken in schriften is het ook heel belangrijk om met de grote motorische bewegingen aan de slag te blijven. Met liedjes, dansjes en werken met linten krijgt dit de aandacht. Ook het ‘schrijven’ in zand en ‘schrijven’ met klei maakt hier deel van uit.

 

Engels: Groove.me

We gebruiken de methode Groove.me voor groep 1 tot en met 8. Groove.me is een lesmethode Engels waarbij popmuziek de basis is van alle lessen. Muziek geeft kinderen zelfvertrouwen en enthousiasmeert! In de lessen zitten verschillende vormen van differentiatie om optimaal aan te sluiten bij de niveauverschillen van leerlingen. Klik op de link voor meer informatie Groove.me

Wereld-oriëntatie: Jeelo

De wereld-oriënterende vakken worden in projectvorm aangeboden. De kinderen ervaren samenhang en zien meer verbanden door het werken met projecten. We werken schoolbreed aan het project. Dit wil zeggen dat alle groepen, op hun eigen niveau met de lesstof bezig zijn. We stimuleren hierbij het stellen van eigen onderzoeksvragen door de kinderen. De 21st Century Skills, vaardigheden die de kinderen in de toekomst nodig hebben, komen tijdens de projecten uitgebreid aan bod. Er is veel ruimte voor samenwerken, opdoen van ICT-vaardigheden, kennisconstructie en creatief denken.Meer informatie vindt u op de homepage, in het blok Jeelo.

Coöperatief leren

Coöperatief leren (ook wel samenwerkend leren genoemd) heeft een vaste plaats op onze school. In alle groepen leren de kinderen coöperatieve werkvormen. Het doel hierbij is dat de kinderen actief bezig zijn met de lesstof. Kinderen leren van en met elkaar. Ze werken in duo’s of in teams. Ook praten we over het werken met onze:– binnenstem, wanneer we stil werken– fluisterstem, wanneer we iets zachtjes met elkaar bespreken– teamstem wanneer we verstaanbaar mogen zijn binnen ons eigen team– klassenstem, wanneer het voor de hele groep te horen mag zijn.

Creativiteit

In de projecten van Jeelo is veel ruimte voor creativiteit. De kinderen krijgen uitdagende opdrachten en er is volop gelegenheid om een eigen invulling te geven aan de uitwerking. Sinds vorig schooljaar worden er bij een aantal projecten van Jeelo liedjes aangeboden. We halen inspiratie voor de muzieklessen uit de methode 123zing.

Gym

Wij gymmen op dinsdag- en donderdagmiddag.De kinderen douchen niet na de gymles.

Verjaardagen

De kinderen mogen, als ze jarig zijn, op school hun verjaardag vieren. Bij groep 2 graag tijdig doorgeven wanneer uw kind zijn of haar verjaardag viert. Bij groep 2 mogen de ouders het feest mee vieren in de klas, bij groep 3 niet meer. Het feest plannen we aan het begin of het einde van de dag. Er hoeft geen traktatie mee naar school worden genomen, hier zorgt de school/ouderraad voor.

Leuke en leerzame websites

https://www.youtube.com/watch?v=Q0yZV80IZMc   Bewegend leren + woorden flitsen (vanaf kern 1)

http://www.neo4tx.nl/flits/  Woorden flitsen (vanaf januari)

http://www.tafelsoefenen.nl/

topomania.net/

leestrainer.nl

www.willemwever.nl/

wikikids.nl

Tot slot

Wij vinden het erg leuk om te laten zien wat we allemaal in de klas doen. U bent van harte welkom om te komen kijken.