groep 3 - 4

Marieke en Lisa zijn de leerkrachten van groep 4 - 5.

Juf Marieke werkt om de week op maandag, en elke dinsdag en woensdag. Juf Lisa werkt om de week op maandag, en elke donderdag en vrijdag.  

De groepsouders zijn: Annemarie & Michelle

U kunt onze groep volgen in Parro en ook wij zijn als leerkrachten te bereiken via Parro.

 

De dagelijkse gang van zaken
Leeskwartier

We starten ieder dag om 8.30 met het ‘leeskwartiertje’. Kinderen lezen in hun een eigen leesboek uit de bibliotheek of van thuis. Het kan ook zijn dat kinderen onder begeleiding van een ouder/maatje/leerkracht leest.

Instructies

Iedere dag krijgen de kinderen verschillende instructies op het gebied van rekenen, taal, spelling en lezen. Kinderen zitten dan meestal aan de instructietafel. Tijdens de instructie is er veel aandacht voor het individuele kind. Kinderen met minder behoefte aan instructie kunnen – na een korte uitleg - zelfstandig werken, kinderen met meer behoefte aan instructie krijgen extra uitleg over de leerstof.

Vakgebieden
Rekenen: Wereld in getallen 5 (WIG)

Een methode gebaseerd op de laatste didactische inzichten.

Drie didactische modellen, het hoofdfasenmodel, het drieslagmodel en het handelingsmodel, zorgen ervoor dat, samen met de observaties van de leerkracht, we snel en scherp zicht krijgen op de onderwijsbehoeften van de kinderen.

De nieuwe De wereld in getallen is een ‘hybride’ methode. Dit betekent dat deze methode papieren en digitale leermiddelen combineert. Per klas kunnen we een keuze maken uit de papieren of digitale variant. Deze keuze kan elk schooljaar gewijzigd worden.

De digitale variant van De wereld in getallen biedt de lesstof digitaal aan. Maar digitaal werken is geen doel op zich. Als doelen zich beter lenen voor papier biedt WIG5 een werkboekje aan. Zo werken de kinderen in het werkboek bij oefeningen waar ze een verhaal bij een som bedenken en tekenen en als ze moeten meten met een liniaal. De papieren variant van de nieuwe De wereld in getallen biedt het basislesmateriaal op papier aan met een aanvulling van digitale leermiddelen, zoals een digibordtool en oefensoftware. De kinderen werken met leerwerkboeken en er zijn er veel optionele papieren materialen met extra oefenstof.

Dit schooljaar werken de groepen 3 tot en met 7 met de papieren variant.

Belangrijk bij het rekenonderwijs in groep 3, is het werken mét een context. In groep 3 zal niet snel een kale som aangeboden worden. Kinderen zijn constant in de weer met de context van de som en hoe een som een relatie heeft met dagelijkse bezigheden. Het werken in thema’s biedt hiervoor een goede basis. Zo rekenen we nog veel met voorwerpen zoals fiches, pittenzakjes, knikkers, blokken e.d. Kinderen zijn hierbij veelal handelend bezig. We zetten het computerprogramma van WIG en de spelletjes van Met Sprongen Vooruit ook veelvuldig in. Dit zijn spelletjes waarin de kinderen werken aan:  getalherkenning/ splitsen/ automatiseren t/m 10.  

Voor groep 3 zijn de leerdoelen:

Voor groep 4 zijn de leerdoelen: WIG5_4_KINDDOELEN_BLOK1-9

 

Door op de link te klikken, ziet u hoe de sommen worden aangeboden  Onze rekenmanieren optellen,  Onze rekenmanieren aftrekkenOnze rekenmanieren vermenigvuldigen.

 

List 

We werken met List in groep 3 en 4 met LIST. LIST staat voor Lees Interventie-project voor Scholen met een Totaalaanpak. Het is geen leesmethode die je zo kan aanschaffen, maar een leesmethodiek waarmee je aan de hand van leesboeken kinderen leert lezen. Bij het aanvankelijk lezen in groep 3 gebruiken we de methode Veilig leren lezen als bron. De lettervolgorde van de methode blijft van belang en de leesboekjes die bij de aanvankelijk leesmethode horen gebruiken we als leesmateriaal. Centraal staat het leesplezier, een passend aanbod bij het niveau van het kind en creatief schrijven. Na de instructie van de nieuwe letter oefenen de leerlingen onder begeleiding van de leerkracht met het lezen en schrijven van woorden met de nieuwe letter. Daarna leest de leerkracht teksten met de nieuwe letter voor en daarna lezen de leerlingen in koor dezelfde tekst. Tot slot lezen de leerlingen in tweetallen de geoefende tekst. Tijdens een lesdag leest de leerkracht 10 minuten per dag voor en lezen de leerlingen daarnaast ook zelfstandig in boekjes. De leerkracht houdt regelmatig een boekenbabbel. Daarnaast wordt er elke dag tijd besteed aan creatief schrijven.  

We koppelen de letters aan woorden die bij ons Jeelo thema passen om zo de betrokkenheid te vergroten. 

Helpen met lezen:  Groep 3 is het jaar waarin uw kind leert lezen. Een belangrijke ontwikkeling waar uw kind zijn/ haar hele leven vol op gebruik van zal maken! Heel belangrijk dat hier niet alleen op school, maar ook thuis aan gewerkt wordt. Lees dagelijks 15 minuten samen. De kinderen mogen boeken van de schoolbieb mee naar huis nemen. 

 

Spelling: STAAL

 Staal spelling voor groep 3 sluit aan bij de didactiek van José Schraven. De spellinglijn voor groep 3 is op dezelfde manier opgebouwd als in groep 4 t/m 8. Dat wil zeggen: een vast ritme, goed voordoen, elke les herhalen en iedere dag een kort dictee. Dit geeft rust, houvast en structuur. een aantal leerdoelen zijn:– de ei woorden van de ei rap kennen.– langermaakwoord (‘d-’t woorden)– lange klank achteraan (stro-la)– de spellingcategorie 1 tot en met 12 moeten de kinderen, eind groep 4, beheersen. Vanaf januari beginnen we in groep 3 met Staal spelling.

Klik op de linken voor meer informatie over spelling regelkaarten 4-5-6 (2)Regelkaart groep 4 spelling staal 1Regelkaart groep 4 spelling staal 2

Technisch lezen: methode Estafette

De kinderen lezen veel in groep 4. Het is ook belangrijk dat uw kind ook thuis regelmatig/dagelijks leest. Nadat het technisch lezen goed beheerst wordt, kunnen we overgaan op begrijpend lezen. Hiervoor gebruiken we Nieuwsbegrip.

Schrijven

Naast de schrijflessen wordt er ook gelet op het toepassen van de aangeleerde schrijfletters bij de andere vakken. Schrijven is tenslotte vakoverstijgend. De voorwaarde om leesbaar te leren schrijven is dat alle letters goed geautomatiseerd worden. Daarom is het belangrijk dat er continu structuur, herhaling en duidelijke instructie wordt gegeven om de letters juist aan te leren. Het aanbieden van een letter gebeurt in combinatie met de schrijfletter. Bewust wordt ervoor gekozen niet de blokletter aan te leren, maar gelijk de schrijfletter. Dit omdat de kinderen in groep 2 zichzelf vaak een bepaalde schrijfwijze van deze blokletter hebben aangeleerd. Deze is geautomatiseerd en kan lastig omgezet worden in een andere schrijfwijze. Aangezien een schrijfletter vaak een geheel andere letter is (met vaste schrijfwijze), wordt deze aangeleerd. In eerste instantie wordt er nog niet van de kinderen verwacht dat zij deze letter al precies tussen de lijnen kunnen schrijven, de letter wordt in het groot geoefend. Zo weten zij wel hoe de schrijfletter er uit ziet en worden de kinderen uitgedaagd deze schrijfletter in te zetten. Naast het werken in schriften is het ook heel belangrijk om met de grote motorische bewegingen aan de slag te blijven. Met liedjes, dansjes en werken met linten krijgt dit de aandacht. Ook het ‘schrijven’ in zand en ‘schrijven’ met klei maakt hier deel van uit. 

Engels

We gebruiken de methode Groove.me voor groep 1 tot en met 8. Groove.me is een lesmethode Engels waarbij popmuziek de basis is van alle lessen. Muziek geeft kinderen zelfvertrouwen en enthousiasmeert! In de lessen zitten verschillende vormen van differentiatie om optimaal aan te sluiten bij de niveauverschillen van leerlingen. Klik op de link voor meer informatie Groove.me

Wereldoriëntatie: Jeelo

De wereld-oriënterende vakken worden in projectvorm aangeboden. De kinderen ervaren samenhang en zien meer verbanden door het werken met projecten. We werken schoolbreed aan het project. Dit wil zeggen dat alle groepen, op hun eigen niveau met de lesstof bezig zijn. We stimuleren hierbij het stellen van eigen onderzoeksvragen door de kinderen. De vaardigheden die de kinderen in de toekomst nodig hebben, komen tijdens de projecten uitgebreid aan bod. Er is veel ruimte voor samenwerken, opdoen van ICT-vaardigheden, kennisconstructie en creatief denken.Meer informatie vindt u op de homepage, in het blok Jeelo.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Wij als leerkrachten, de kinderen en ouders willen graag een veilige school. Een school waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. Om de kinderen hiervoor de juiste sociaal-emotionele vaardigheden aan de leren werken wij met Kanjertraining. Deze sociaal-emotionele methode geeft handvatten voor sociale situaties.

Mocht u hier meer over willen lezen, dan kunt u dit vinden onder het kopje school - Kanjertraining.

Dagtaak-Weektaak

In groep 4 krijgen de kinderen een dagtaak.  In groep 5 krijgen de kinderen een weektaak. Hierop staan alle taken die de kinderen zelfstandig moeten maken.De kinderen plannen de taken zelf in. Ze bepalen dus zelf in welke volgorde ze de taken maken. We stimuleren dat de kinderen daarin bewuste keuzes maken.

Creativiteit

In de projecten van Jeelo is veel ruimte voor creativiteit. De kinderen krijgen uitdagende opdrachten en er is volop gelegenheid om een eigen invulling te geven aan de uitwerking. Voor de muzieklessen halen we inspiratie uit de muziekmethode 123zing.

Gym

Wij gymmen op dinsdadg 12.45 - 13.30 uur en op donderdag 11.15 - 12.00 uur. 

 

Verjaardagen

De kinderen vieren, als ze jarig zijn, op school hun feest. 

 

Leuke en leerzame websites

http://www.tafelsoefenen.nl/

topomania.net/

leestrainer.nl

www.willemwever.nl/

wikikids.nl

Tot slot

Wij vinden het erg leuk om te laten zien wat we allemaal in de klas doen. U bent dus altijd welkom om te komen kijken. Maak een afpraak met Lisa of Marieke.