groep 6 - 7
Onno en Lotte zijn de leerkrachten van groep 6-7. Onno werkt op maandag, dindag, woendag en vrijdag. Lotte werkt op donderdag.
De groepsouders zijn: Yvonne & Ilse
U kunt onze groep volgen in Parro en ook wij zijn als leerkrachten te bereiken via Parro.
De dagelijkse gang van zaken
Leeskwartier
We starten ieder dag met het ‘leeskwartiertje’. Door het jaar heen zijn er periodes waarin kinderen zelfstandig in een boek lezen of lezen met een maatje of leerkracht. De kinderen flitsen (woordjes lezen) op de computer. Ze doen dit samen met een maatje of de leerkracht. Het doel hierbij is het verhogen van het leestempo.
Instructies
Iedere dag krijgen de kinderen verschillende instructies op het gebied van rekenen, taal, spelling en lezen. Kinderen zitten dan meestal aan de instructietafel. Tijdens de instructie is er veel aandacht voor het individuele kind. Kinderen met minder behoefte aan instructie kunnen – na een korte uitleg - zelfstandig werken, kinderen met meer behoefte aan instructie krijgen extra uitleg over de leerstof.
De vakgebieden
Rekenen: Wereld in getallen 5 (WIG)
Een methode gebaseerd op de laatste didactische inzichten.
Drie didactische modellen, het hoofdfasenmodel, het drieslagmodel en het handelingsmodel, zorgen ervoor dat, samen met de observaties van de leerkracht, we snel en scherp zicht krijgen op de onderwijsbehoeften van de kinderen.
De nieuwe De wereld in getallen is een ‘hybride’ methode. Dit betekent dat deze methode papieren en digitale leermiddelen combineert. Per klas kunnen we een keuze maken uit de papieren of digitale variant. Deze keuze kan elk schooljaar gewijzigd worden.
De digitale variant van De wereld in getallen biedt de lesstof digitaal aan. Maar digitaal werken is geen doel op zich. Als doelen zich beter lenen voor papier biedt WIG5 een werkboekje aan. Zo werken de kinderen in het werkboek bij oefeningen waar ze een verhaal bij een som bedenken en tekenen en als ze moeten meten met een liniaal. De papieren variant van de nieuwe De wereld in getallen biedt het basislesmateriaal op papier aan met een aanvulling van digitale leermiddelen, zoals een digibordtool en oefensoftware. De kinderen werken met leerwerkboeken en er zijn er veel optionele papieren materialen met extra oefenstof.
Dit schooljaar werken de groepen 3 tot en met 7 met de papieren variant.
De leerdoelen voor groep 6 zijn:
De leerdoelen voor groep 7 zijn: WIG5_7_KINDDOELEN_S_BLOK1-9
Door op de link te klikken, ziet u hoe de sommen worden aangeboden Onze rekenmanieren optellen, Onze rekenmanieren aftrekken, Onze rekenmanieren vermenigvuldigen, Onze rekenmanieren delen.
Taal en spelling: STAAL
De leerdoelen hierbij zijn:
Werkwoordspelling, herkennen en kunnen schrijven van de volgende werkwoordspelling in een zin: tegenwoordige tijd, verleden tijd, voltooide tjid. Daarnaast herkennen en schrijven van klankvaste en klankveranderende werkwoorden.
Woordsoorten, herkennen van de volgende woordsoorten in een zin: samenstelling werkwoord, lidwoord, zelfstandig naamwoord, enkelvoud en meervoud, bijvoeglijk naamwoord, hulpwerkwoord, voltooid deelwoord, voorzetsel, voegwoord, telwoord, persoonlijk voornaamwoord.
Zinsdelen: persoonsvorm, onderwerp, werkwoordelijk gezegde en lijdend voorwerp.
Leestekens, toepassen van de volgende leestekens: hoofdletter, vraagteken, hoofdletter bij aardrijkskundige namen, dubbele punt, aanhalingstekens, uitroepteken.
Spelling: herhaling categorieën 1 t/m 28, de categorieën 29 t/m 34 worden nieuw aangeboden in groep 7.
Taal bieden we gevarieerd aan de hand van de doelen uit de leerlijnen taalonderwijs. De variatie zit hem in aanbieden per niveau of per hele groep, Staal of eigen taallessen, taallessen uit Jeelo. Per doel beslissen we welk aanbod het beste bij de groep past.
Engels
We gebruiken de methode Groove.me voor groep 1 tot en met 8. Groove.me is een lesmethode Engels waarbij popmuziek de basis is van alle lessen. Naast de liedjes die worden aangeboden en meegezongen is extra aandacht voor zinsbouw en uitspraak. Woordjes worden regelmatig getoetst (leerwerk). De werkbladen worden zelfstandig verwerkt via de online omgeving. Kinderen kunnen extra werk maken of thuis verder oefenen. Klik op de link voor meer informatie Groove.me
Wereldoriëntatie: Jeelo
De wereld-oriënterende vakken worden in projectvorm aangeboden. De kinderen ervaren samenhang en zien meer verbanden door het werken met projecten. We werken schoolbreed aan het project. Dit wil zeggen dat alle groepen, op hun eigen niveau met de lesstof bezig zijn. We stimuleren hierbij het stellen van eigen onderzoeksvragen door de kinderen. De vaardigheden die de kinderen in de toekomst nodig hebben, komen tijdens de projecten uitgebreid aan bod. Er is veel ruimte voor samenwerken, opdoen van ICT-vaardigheden, kennisconstructie en creatief denken.Meer informatie vindt u op de homepage, in het blok Jeelo.
Coöperatief leren
Coöperatief leren (ook wel samenwerkend leren genoemd) heeft een vaste plaats op onze school. In alle groepen leren de kinderen coöperatieve werkvormen. Het doel hierbij is dat de kinderen actief bezig zijn met de lesstof. Kinderen leren van en met elkaar. Ze werken in duo’s of in teams.Ook praten we over het werken met onze:– binnenstem, wanneer we stil werken– liniaalstem wanneer we iets zachtjes met elkaar bespreken– teamstem wanneer we verstaanbaar mogen zijn binnen ons eigen team– groepsstem, wanneer het voor de hele groep te horen mag zijn.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Wij als leerkrachten, de kinderen en ouders willen graag een veilige school. Een school waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. Om de kinderen hiervoor de juiste sociaal-emotionele vaardigheden aan de leren werken wij met Kanjertraining. Deze sociaal-emotionele methode geeft handvatten voor sociale situaties.
Mocht u hier meer over willen lezen, dan kunt u dit vinden onder het kopje school - Kanjertraining.
Weektaak
Op de weektaak staan alle taken die de kinderen zelfstandig moeten maken.Drie uur per week staat weektaak op het rooster. De leerlingen maken hierin 6 taken die ze zelfstandig moeten verwerken. Op maandag en dinsdag kunnen zij ingepland staan voor verlengde instructie op de gebieden: werkwoordspelling, begrijpend lezen, rekenen en studievaardigheden. Het plannen en bijstellen van taken krijgt hierbij de aandacht en wordt regelmatig geëvalueerd.
Creativiteit
In de projecten van Jeelo is veel ruimte voor creativiteit. De kinderen krijgen uitdagende opdrachten en er is volop gelegenheid om een eigen invulling te geven aan de uitwerking. Voor de muzieklessen halen we inspiratie uit de methode 123zing.
Huiswerk
De leerlingen krijgen elke maandag 1 werkblad mee naar huis. Op de voorkant staat rekenen, op de achterkant spelling. Elke week op maandag wordt om 08.15 uur het huiswerk ingeleverd en gecontroleerd. De leerlingen doen dit voor een groot deel zelf. Ze kunnen altijd met vragen bij de leerkracht komen.
De kinderen krijgen ook toetsen die thuis geleerd moeten worden. De leesstof waarover de toets gaat, wordt altijd één week van te voren meegegeven naar huis. De toetsen worden altijd op woensdag afgenomen.
Afspraken
Op woensdag nemen de kinderen hun agenda mee naar huis. Op donderdagochtend nemen ze de agenda weer mee naar school.We maken gebruik van complimentenkaartjes om elkaar veel complimentjes te geven.We hebben 5 gezamenlijke groepsafspraken gemaakt om op een fijne en positieve manier met elkaar om te gaan.
Verkeersexamen
Gym
Wij gymmen op dinsdag 11.15 - 12.00 en op vrijdag 11.45 - 12.30 uur.
Leuke en leerzame websites
www.ambrasoft.nlwww.klokkijken.nlwww.onlineklas.nlwww.studiewijs.nlwww.leestrainer.nlwww.fi.uu.nl/rekenwebwww.lereniseenmakkie.nl
http://www.willibrordusgroep7.yurls.net
De kinderen kunnen onder schooltijd met hun inloggegevens gratis gebruik maken van squla. Na schooltijd heeft u een abonnement nodig.
Tot slot
Wij vinden het erg leuk om te laten zien wat we allemaal in de klas doen. U bent dus altijd welkom om te komen kijken. Maak een afspraak met Onno. Hij is hoofd aanspreekpersoon voor deze groep.