groep 8

De leerkracht van groep 8 is Anke, ze werkt maandag tot en met vrijdag.

De groepsouders zijn: Maggy & Marianne

U kunt onze groep volgen in Parro en ook ik ben als leerkracht te bereiken via Parro.

 

De dagelijkse gang van zaken
Leeskwartier
We starten ieder dag om 8.30 met het ‘leeskwartiertje’. Kinderen lezen in hun een eigen leesboek uit de bibliotheek of van thuis. Het kan ook zijn dat kinderen onder begeleiding van een ouder/maatje/leerkracht leest.
 
Instructies

Iedere dag krijgen de kinderen verschillende instructies op het gebied van rekenen, taal, spelling en lezen. Kinderen zitten dan meestal aan de instructietafel. Tijdens de instructie is er veel aandacht voor het individuele kind. Kinderen met minder behoefte aan instructie kunnen – na een korte uitleg - zelfstandig werken, kinderen met meer behoefte aan instructie krijgen extra uitleg over de leerstof.

 
De vakgebieden

Rekenen: Wereld in getallen 5 (WIG)

Een methode gebaseerd op de laatste didactische inzichten.

Drie didactische modellen, het hoofdfasenmodel, het drieslagmodel en het handelingsmodel, zorgen ervoor dat, samen met de observaties van de leerkracht, we snel en scherp zicht krijgen op de onderwijsbehoeften van de kinderen.

De nieuwe De wereld in getallen is een ‘hybride’ methode. Dit betekent dat deze methode papieren en digitale leermiddelen combineert. Per klas kunnen we een keuze maken uit de papieren of digitale variant. Deze keuze kan elk schooljaar gewijzigd worden.

De digitale variant van De wereld in getallen biedt de lesstof digitaal aan. Maar digitaal werken is geen doel op zich. Als doelen zich beter lenen voor papier biedt WIG5 een werkboekje aan. Zo werken de kinderen in het werkboek bij oefeningen waar ze een verhaal bij een som bedenken en tekenen en als ze moeten meten met een liniaal. De papieren variant van de nieuwe De wereld in getallen biedt het basislesmateriaal op papier aan met een aanvulling van digitale leermiddelen, zoals een digibordtool en oefensoftware. De kinderen werken met leerwerkboeken en er zijn er veel optionele papieren materialen met extra oefenstof.

Dit schooljaar werken de groepen 3 tot en met 7 met de papieren variant.

Taal en spelling: STAAL

Klik op de linken voor meer informatie over spelling: 

Taal bieden we gevarieerd aan de hand van de doelen uit de leerlijnen taalonderwijs. De variatie zit hem in aanbieden per niveau of per hele groep, Staal of eigen taallessen, taallessen uit Jeelo. Per doel beslissen we welk aanbod het beste bij de groep past. 

Engels
We gebruiken de methode Groove.me voor groep 1 tot en met 8. Groove.me is een lesmethode Engels waarbij popmuziek de basis is van alle lessen. Muziek geeft kinderen zelfvertrouwen en enthousiasmeert! In de lessen zitten verschillende vormen van differentiatie om optimaal aan te sluiten bij de niveauverschillen van leerlingen. Klik op de link voor meer informatie Groove.me
 
Wereldoriëntatie: Jeelo

De wereld-oriënterende vakken worden in projectvorm aangeboden. De kinderen ervaren samenhang en zien meer verbanden door het werken met projecten. We werken schoolbreed aan het project. Dit wil zeggen dat alle groepen, op hun eigen niveau met de lesstof bezig zijn. We stimuleren hierbij het stellen van eigen onderzoeksvragen door de kinderen. De vaardigheden die de kinderen in de toekomst nodig hebben, komen tijdens de projecten uitgebreid aan bod. Er is veel ruimte voor samenwerken, opdoen van ICT-vaardigheden, kennisconstructie en creatief denken. Meer informatie vindt u op de homepage, in het blok Jeelo.

Coöperatief leren

Coöperatief leren (ook wel samenwerkend leren genoemd) heeft een vaste plaats op onze school. In alle groepen leren de kinderen coöperatieve werkvormen. Het doel hierbij is dat de kinderen actief bezig zijn met de lesstof. Kinderen leren van en met elkaar. Ze werken in duo’s of in teams. Ook praten we over het werken met onze:– binnenstem, wanneer we stil werken– liniaalstem wanneer we iets zachtjes met elkaar bespreken– teamstem wanneer we verstaanbaar mogen zijn binnen ons eigen team– groepsstem, wanneer het voor de hele groep te horen mag zijn.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Wij als leerkrachten, de kinderen en ouders willen graag een veilige school. Een school waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. Om de kinderen hiervoor de juiste sociaal-emotionele vaardigheden aan de leren werken wij met Kanjertraining. Deze sociaal-emotionele methode geeft handvatten voor sociale situaties.

Mocht u hier meer over willen lezen, dan kunt u dit vinden onder het kopje school - Kanjertraining.

Weektaak

Op de weektaak staan alle taken die de kinderen zelfstandig moeten maken. Drie uur per week staat weektaak op het rooster. De leerlingen maken hierin 6 taken die ze zelfstandig  moeten verwerken. Op dinsdag en donderdag kunnen zij ingepland staan voor verlengde instructie op de gebieden: werkwoordspelling, begrijpend lezen, rekenen en studievaardigheden. Het plannen en bijstellen van taken krijgt hierbij de aandacht en wordt regelmatig geëvalueerd.

Creativiteit

In de projecten van Jeelo is veel ruimte voor creativiteit. De kinderen krijgen uitdagende opdrachten en er is volop gelegenheid om een eigen invulling te geven aan de uitwerking. Voor de muzieklessen halen we inspiratie uit de methode 123zing.

Huiswerk/agenda gebruik 

De leerlingen krijgen per periode een huiswerkmapje mee naar huis. Elke vrijdag wordt het huiswerk om 08.30 uur ingeleverd en gecontroleerd. Het controleren gebruikt met de coöperatieve werkvormen. De leerlingen doen dit voor een groot deel zelf. Ze kunnen altijd met vragen bij de leerkracht komen.De kinderen nemen elke dag de agenda mee naar huis. Op donderdagochtend agenda check (agenda voorzien van paraaf van ouders). 

Leerwerk/toets

De kinderen krijgen elke woensdag een werkblad/ samenvatting mee die thuis geleerd moet worden. In de klas maken we tijd voor een behapbare leerplanning. Deze planning wordt in de agenda opgeschreven. De leesstof waarover de toets gaat, wordt altijd één week van te voren meegegeven naar huis. De toetsen worden altijd op woensdag afgenomen.Eind groep 8:Aan het einde van het schooljaar gaan de kinderen op schoolkamp. Ook zal er een eind musical gehouden worden. De kinderen sluiten het schooljaar af met een laatste schooldag (LSD) en een gala avond. Voorbereiden voor het voortgezet onderwijs: De ouders van groep 7 en 8 worden uitgenodigd door de VO-scholen in de omgeving om zich (tegen die tijd) aan te melden voor de informatiedagen. Ook vinden er op diverse scholen rondleidingen plaats waar wij met groep 8 aan deel mogen nemen. De overstap van groep 8 naar de middelbare school zal verlopen via een warme overdracht. De leerkracht van groep 8 neemt deel aan BOVO-vergaderingen (Basis Onderwijs- Voortgezet Onderwijs).

Gym

Wij gymmen op de volgende dagen en tijden: maandag 14.00 - 14.45 uur en donderdag 10.30 - 11.15 uur.

Afspraken
De kinderen krijgen elke week een taak waar ze zich aan moeten houden in de klas. Aan het einde van de dag worden er complimentenkaartjes ingezet. Ook hebben we in de klas 5 gouden afspraken gemaakt om op een positieve en fijne manier om te gaan met elkaar.  

Tot slot: Wij vinden het erg leuk om te laten zien wat we allemaal in de klas doen. U bent dus altijd welkom om te komen kijken. 

Tot slot

Ik vind het erg leuk om te laten zien wat we allemaal in de klas doen. U bent dus altijd welkom om te komen kijken. Maak een afpraak met Anke.