groep instroom - 1
Mariëlle en Suzanne zijn de leerkrachten van groep instroom-1.
Suzanne werkt op (maandag), dinsdag en woensdag. Mariëlle op (maandag), donderdag en vrijdag. De maandagen worden verdeeld. De groep start met 17 kinderen. In de loop van het schooljaar komen er nog kinderen bij.
De groepsouders zijn: Jill & Ilona
U kunt onze groep volgen in Parro en ook wij zijn als leerkrachten te bereiken via Parro.
Onze missie en visie
Wij willen een fijn jaar en dat doen we met elkaar!
De dagelijkse gang van zaken
Start van een dag
Vanaf 08:20 uur mogen de kinderen binnenkomen. In de klas liggen werkjes klaar waar de kinderen mee mogen spelen. Om 9:00 uur starten we samen in de kring. Op de weekwijzer kijken we welke dag het is een aan de hand van de dagritmekaarten op het planbord bespreken we het dagprogramma.
Projecten en thema’s
In de groep 1-2 werken we met de projecten van Jeelo, aangevuld met de projecten rond Sinterklaas en Kerst. De projecten van Jeelo zijn schoolbreed. Alle groepen werken aan hetzelfde project. Het doel is het uitbreiden van de belevingswereld van de kinderen. Een Jeelo project duurt ongeveer 6 weken. De kinderen worden uitgedaagd tot ontdekken, verwondering en het eigen maken van vaardigheden en begrippen, door middel van taal-reken en knutselactiviteiten.
Voorbereidend taal- en leesonderwijs
De taalontwikkeling neemt bij kleuters een belangrijke plaats in. Bijna alle informatie wordt gegeven en ontvangen door het gesproken woord. Het is belangrijk dat je gevoelens en bedoelingen aan elkaar duidelijk kunt maken en dat je leert omgaan met taal. Bij kleuters gaat het dan voornamelijk om luisteren en spreken. Voor een doorlopende leerlijn is het belangrijk dat alle inhoudelijke taalaspecten evenwichtig aan bod komen, u kunt daarbij denken aan taalspelletjes (rijmen, luisterspelletjes), platen bekijken en erover vertellen, over je eigen gebeurtenissen vertellen en luisteren naar verhalen.
Voorbereidend rekenonderwijs
In groep instroom - 1 zijn het stimuleren van de ontwikkeling van getalbegrip, het leren tellen en vooral rekenbegrippen belangrijk. De rekenspelletjes en activiteiten die we aanbieden komen uit Jeelo en Rekenplein. Ook is er een doorlopende leerlijn van alle inhoudelijke rekenaspecten die evenwichtig aan bod komen, u kunt daarbij denken aan tellen en getalbegrip, meten, wegen, en vergelijken, tijdsbeleving en ruimtelijke oriëntatie. De spelletjes, liedjes, versjes en verhalen worden door de dag heen aangeboden en herhaald.
Lichamelijke ontwikkeling
De gymlessen op dinsdag en donderdag bestaan afwisselend uit spel, materiaal- en vrije lessen. Bij spel en materiaallessen leren de kinderen om te gaan met hun lichaam en hoe ze de verschillende materialen horen te gebruiken. De kinderen worden uitgedaagd om samen te spelen. De kinderen hebben geen gymkleding nodig, maar wel gymschoenen. Deze schoenen blijven op school.
Daarnaast krijgen de kinderen volop ruimte om te bewegen; wat o zo belangrijk is. Dit doen we door buiten te spelen en dans en beweegspelletjes (in de klas en/of speelzaal) te doen. Hiermee ontwikkelen de kinderen zowel hun grove motoriek (hinkelen, huppelen, evenwicht bewaren) als hun fijne motoriek (kralen rijgen – iets vastpakken – potloodgreep) en hun oog-hand coördinatie (schaar hanteren, puzzelstukjes neerleggen, strijkkralen, schrijfpatronen maken met bv zand – klei – scheerschuim en de ontwikkeling op het schrijfonderwijs).
Muziek, drama en dans
In de klas en in de speelzaal maken we wekelijks muziek. We leren liedjes en dansjes, spelen op muziekinstrumenten en doen allerlei bewegingen op muziek. Muziek is leuk en heeft een positieve invloed op de sociale vaardigheden, de taalontwikkeling, het concentratievermogen en de zelfstandigheid van leerlingen. Onze inspiratie voor de muzieklessen halen we uit de methode 123zing en Jeelo.
Pauze
De kinderen hebben 15 minuten pauze, van 10:15 uur tot 10:30 uur. Ze spelen dan buiten op de speelplaats aan de kleuterzijde. Net voor deze pauze, om 10:00 uur eten/drinken ze hun fruit/groente.
Speel-werktijd met ontwikkelingsmaterialen
De kinderen werken tijdens de speel-werktijd met een planbord. Het planbord hangt op een duidelijke plek in de groep. Op het planbord kunnen de kinderen zien welk werkje ze gaan doen. De werkjes bestaan uit: bouwhoek, themahoek, lees/schrijf hoek, materialen op reken- en taalgebied, constructiewerkjes en werkje van de week. Het knippen, plakken, tekenen en schilderen komt hierbij ook aan bod. De kinderen hebben een kaartje met hun foto dat bij een werkje op het Takenbord hangt. De leerkracht plant in de ochtend de werkjes en ’s middags mogen de kinderen zelf kiezen. Er wordt hen een zo gevarieerd mogelijk aanbod van werkjes aangeboden. De kinderen werken op hun eigen niveau en tempo.
Wereldoriëntatie: Jeelo
We werken schoolbreed met de Jeelo-projecten. Dit houdt in dat alle groepen, op hun eigen niveau met de lesstof bezig zijn. De 21st Century Skills, vaardigheden die de kinderen in de toekomst nodig hebben, komen tijdens de projecten uitgebreid aan bod. Er is veel ruimte voor samenwerken, opdoen van ICT-vaardigheden, kennisconstructie en creatief denken. Meer informatie vindt u op de homepage, in het blok Jeelo.
Engels
We gebruiken de methode Groove.me voor groep 1 tot en met 8. Groove.me is een lesmethode Engels waarbij popmuziek de basis is van alle lessen. Muziek geeft kinderen zelfvertrouwen en enthousiasmeert! In de lessen zitten verschillende vormen van differentiatie om optimaal aan te sluiten bij de niveauverschillen van leerlingen. In groep instroom - 1gebeurt dit met BOBO.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Wij als leerkrachten, de kinderen en ouders willen graag een veilige school. Een school waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. Om de kinderen hiervoor de juiste sociaal-emotionele vaardigheden aan de leren werken wij met Kanjertraining. Deze sociaal-emotionele methode geeft handvatten voor sociale situaties.
Mocht u hier meer over willen lezen, dan kunt u dit vinden onder het kopje school - Kanjertraining.
Verjaardag
De verjaardag van uw kind wordt uitgebreid gevierd. We zingen, dansen, steken de kaarsjes aan. De ouders mogen als hun kind 5 jaar wordt erbij aanwezig zijn. Op welke dag we de verjaardag vieren kunt u, vooraf, met de leerkracht afspreken.
Tot slot
Wij vinden het erg leuk om te laten zien wat we allemaal in de klas doen. U bent dus altijd welkom om te komen kijken. Maak een afspraak met Suzanne of Mariëlle.